" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Friday 23 December 2011

ini cerita mereka [16]

"kau ni kenapa? rimas lah aku?!"

ilyaa memang dah teramat rimas sekali dengan si atik ni. melepet je atas meja tu dri tadi sambil buat suara mcm bersungut sungut. buat malu je kat org ramai dlm mc'd ni!

"weh.. aku rindu laaa.. dengan dia.. lapan  tahun dah ni.. apasal tak balik2 lagi.." suara macam dah tak larat nak bercakap dah.

"dulu aku tanya tanak ngaku. sekarang baru nak ngaku!" ilyaa pandang atik yg manis bertudung tu. heh! sekarang si akkauntan berjaya tu dah bertudung dah. lawa sangat atik sekarang. dia dah tak ganas macam dulu. nak jadi muslimah sejati sekarang kata nya.. dia kata alhamdulillah dah dapat hidayah. aku? hehe.. insyaallah...

"menede sekarang baru ngaku! lapan tahun lepas lg aku daa ngaku kan?" letak balik kepala atas meja. uhuk..uhuk..

"eleh, tu pun lepas danny tu dah sebulan dekat london kan?"

hish,, ilyaa ni! bukan nak kasi semangat dekat aku tau!

"hmmm.. atik.. aku tak boleh lama2 tau dengan kau ni sebab aku dengan zahid nak pergi ambik barang hantaran dekat butik tu. dah siap dah katanya. sorry ek tak dapat nak teman kau" ilyaa sengih.

haha.. jadi jugak si ilyaa ni dengan zahid si headboy tu. aku ni je yg tak tau penghujung kisah aku ni lagi. ilyaa dah nak kahwin dah minggu depan. hmmm...

"hmmmm.. tape laa" lemah je suara atik.

"aku tak dapat hantar kau balik office tau" ilyaa cakap lagi.

"hmmm.." tak bermaya betul! parah sahabat aku ni!

"nanti aku suruh takiff ambik kau ek, kau jangan pergi mana2 pulak"

"hmmmm.."

*****

setengah jam kemudian..

"cik maisara?" dengar ada suara tegur dia dari arah belakang.

ni mesti budak office. sebab aku jadi 'maisara' hanya di office je. masing2 tak reti bahasa bila aku dah banyak kali suruh pggl atik je.

"ye..." malas nye nak angkat kepala. tapi paksa jugak diri. bila kalih belakang je nampak,, ek?

"eh, abang taufiq!" terperanjat beruk atik nampak taufiq yg dekat depan dia sekarang.

heh! abang taufiq? taufiq yg suruh. dia kata tak sopan budak kecik tak pggl org besar abang. haha.. apa2 lah..

"heh! abang taufiq buat apa kat sini? ponteng ek?" atik dah buat gaya 'ha..haa.. ayok!'

"haish! apa ponteng2.. orang mana ade main ponteng2 ni.. tadi ilyaa call. dia suruh abang taufiq jemput atikah lah. sebab takiff ada hal. yelah, ada org tu kan sekarang ni dah macam mayat hidup je"

mula2 taufiq macam tak boleh terima kenyataan je yang hati atik memang dah dekat danial. rasa macam nak ckp dekat atik lupakan danial tu je! tapi dia tak sampai hati nak buat atik lagi sedih. biarlah.. dia tahu,, atik bukan untuk dia. biarlah perasaan dia jadi rahsia dia selama lamanya..

"manede! abang taufiq ni!" cover atik, cover!

"haha.. jomlah. abang taufiq hantar balik office. tak baik curi tulang!"

atik sengih je..

*****

"arrghhh! shit!" danial ketuk stereng kerete. mula2 baru ingat nak buat suprise dekat atik nak terus pergi office dia. sekali nampak atik keluar dari kereta taufiq.

terus danial blah dari parking lot tu. balik banglo dato' ameer terus!

*****

"fuiyooo!!!! lamborghini  gallardo tuh!! siapa punya ni? " hush! hilang muslimah sejati aku. ehemm..ehem..  cover..cover.. wah.. semart lah! tiba2 ingat dekat danial.... lapan tahun dulu dia ada cakap yg lamborghini gallardo tu sangat hensem! hahaha..

"wah!! dinno! kau tgk tu,, lamborghini gallardo. hensem gilaaaa! hahah.. kalau kaler merah lah kereta tu, fuh!! sumpah mengancam weh! boleh cair hati aku ni" 


"siapa lagi hensem? kereta tu ke,, aku?"


"kalau kau tanya antara kereta mr bean dgn muka kau pun, aku akan jawab kereta mr bean tu."


"hesh! aku pakwe kau ni!"


"ada aku kata kau pakwe aku?"


"katikkkkkk!!!!!!!!!"


"bhahahhaah!!"


hahaha.. lawak betul time tu.

"assalamualaikum!"

atik bagi salam bila masuk dlm banglo tu.  atik nampak macam takiff tgh baring atas sofa sambil layan... err? spongebob?

atik bergerak ke meja kat tengah2 tu capai remote control.

"hoi! tebiat ke hape tengok spongebob? tukar laaa!" atik dah tukar channel 556.

nampak ada beruk tgh panjat atas pokok.

"hah! ni baru sesuai dengan kau, takiff!.. bhahahah.. "

"seronok?"

oh?! suara tu.. macam kenal.. macam suara yg memang dah lama aku rindu..

atik pandang org yg dah duduk atas sofa tu. ingat takiff tadi!

danial??

"dinno? bila kau balik? apasal kau tak kasi tau aku. boleh aku ambik kau dekat airport." atik rasa macam seronok gilaaa sekarang!

"ouh? ingatkan kau taknak aku balik sini lagi!. ye lah kan.. tak habis enjoy lagi dengan lelaki2 kat luar tu!" sinis je suara danial.

dahi atik dah berkerut.. apa kau ni?

"apasal kau ckp macam tu? kau kenapa ni?"

"tak payah lah kau nak buat2 tak faham! perempuan hipokrit!" danial dah macam menegking je.

mata atik dah berkaca kaca..

"kau tu, mungkir janji! pengkhianat! hipokrit! apa kau ckp pun satu tak boleh percaya tau! kau tu, dahlah katik! pendek kemetot! huh! takde apa pun yg elok dekat kau ni.." danial pandang atik tajam! macam nak telan je!

atik rasa macam nak nangis dah. apasal pulak dia ni? dengan fizikal2 aku sekali dia kutuk! atik tunduk pandang lantai. taknak kasi danial pandang dia yg tgh nangis.

"hmmm.. hmmm.. err.. sori lah kalau aku ada buat salah dekat kau. aku naik dulu lah ek. tak solat asar lagi"  suara atik dah serak..

atik terus melangkah naik atas. dah tak boleh tahan lagi air mata. sampai kat tangga, dia memang dah tak boleh tahan. dia tekup muka terus lari masuk dalam bilik.

'aku jahat sangat ke? hah! dia tu lagi tak patut! lagi kejam!' danial cakap dlm hati..

*****

"aik? atikah taknak turun makan malam  ke takiff?" dato' ameer bersuara.

"entahlah papa. dari petang tadi lagi waktu takiff balik rumah takiff tak nampak atik. pelik jugak dia tak keluar2 bilik. dia bukan jenis yg suka terperuk dalam bilik."

"takpelah. biar mama pergi tengok.." datin normah menyampuk. pelik jugak bila tengok anak angkat dia taknak keluar bilik..

"takpe, datin. biar saya pergi tengok." encik rashid memotong. datin normah mengangguk.

danial tunduk je pandang pinggan kosong depan dia. rasa bersalah sangat.. ahh! tengah marah sangat tadi tak sedar cakap macm tu sekali dengan atik.

takiff pandang muka keruh danial tu, macam agak je apa yg dah jadi dekat diorang.. dr dulu tak habes2 nak gaduh..

*****

tok tok tok..

"atik.. ayah ni, sayang. bukak pintu nak," encik rashid dah bersuara dekat depan pintu bilik atik.

atik yg tgh tekup muka dengan bantal tu bangun dari katil. bukak pintu. nampak je muka encik rashid, terus orang saparuh abad itu dipeluk.

"ayah......" atik dah teresak esak.

encik rashid bawa anak dia duduk atas katil.

"kenapa anak ayah ni? kena buli dekat office ke?"

"tak ...." atik jawab..

"habis tu?"

"ayah.... atik ni jahat sangat ke?" atik pandang muka encik rashid. bengkak2 mata dia menangis dari petang tadi. muka dah tak macam rupa org dah.

"hish. atik lah puteri ayah yg paling baik sekali.." encik rashid tenangkan atik.

"ayah.. atik tak tau apa salah atik dekat dia. atik tak tau apa atik dah buat.. tapi kenapa dia marah sangat dengan atik? kena ke atik mintak maaf walaupun  atik tak tau apa salah atik!"

"atik... dengar cakap ayah ni.. kita ni manusia. manusia yg tak sempurna. yg memang tak lepas dari salah dan silap.  tak salah kalau  kita nak mintak maaf. kadang2 kata2 maaf tu jugak yg boleh membuatkan hati seseorang yg keras itu menjadi lembut. anak ayah ni kan baik.."

"ayah lah lelaki yg paling baik dlm dunia ni! takde siapa yg macam ayah! atik sayang sangat dengan ayah! takde siapa yg sayang atik macam ayah sayang atik."

"tapi nanti ada jugak sorang lelaki yg akan sayang atik macam ayah sayang atik. mungkin lebih dr ayah." encik rashid dah gosok kepala anak dia.

"takde punya ayah! siapa ayah? takde.." kerek je gaya atik.

"org tu yg akan jadi suami atik satu hari nanti. yg berjanji nak jaga atik macam ayah jaga anak ayah ni. yang janji nak bahagiakan anak ayah nanti bila ayah dah takde.."

tiba2 atik terbayang muka danial. sebab danial ada cakap nak kahwin dengan dia lapan tahun dulu walaupun kena baling kasut dengan atik lepas dia kata mcm tu.

"TAKNAKKKK!!! ayah! oh! nehi..nehi!!nak ayah je!!!!" atik dah geleng2 kepala.

encik rashid dah gelak tengok anak dia tu.

"tak nak turun ke ni? makan malam?" encik rashid tanya.

"tak nak! sebab ada musang jadian dekat bawah tu.. mulut dia kan ayah,, hush! macam longkang!"

encik rashid geleng je..

"eik, dulu gaduh2 pun takde samapi mogok taknak makan macam ni? sekarang kenapa cepat sangat mengalah anak ayah ni?"

"mana ada mengalah ayah! atik takde selera je nak makan bila tengok muka dia. "

encik rashid tersenyum je.. tapi dari mata tua dia, dia nampak yg danial  bersungguh sayang dekat atik.

"ayah,, atik nak tanya sesuatu la.."

"apa?"

"atik ni kan.. pendek sangat ke ayah? atik rasa mana atik pendek sangat. 150 cm. ok lah tu!"

"hmmm.. atik nak ayah kasi jawapan yg jujur ke? jawapan yg menjaga hati?"

"ayahhhhh!!!!!!!" atik dah jerit. ayah ni kan,, saja je tau!

No comments:

Post a Comment