" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Sunday 23 December 2012

pelangi [3]


"Assalamualaikum." aku terdengar suara sorang lelaki yang bagi salam.  Aku cabut headphone yang tersangkut kat kepala dari tadi. Aku pusing belakang tengok sapa yang bagi salam tadi. Mana lah tau pagi-pagi buta ni ada pulak makhluk yang tak berapa manusia datang tegur. Kan dah seram tu.

"Eh? Encik mafia?" aku cepat-cepat tepuk mulut bila sedar terlepas cakap. Apa merepek aku pagi-pagi ni pi cakap kuat-kuat tu. Kalau terperanjat sangat pun, cakap dalam hati dah lah. Kot kecik pulak hati manusia ni kang, hilang pulak customer tetap Babah yang memang hari-hari aku rasa datang bertapa kat sini.

"Assalamualaikum." dia ulang bagi salam. Aku pun tersedar dalam alam realiti.

"Eh.. Waalaikumussalam. Encik. Warung tak bukak lagi. Saya pun ni baru nak lap-lap meja. Awal sangat lagi ni, encik." Dah lapar sangat ke encik mafia ni.

"Eh. Tak. Takpa. Saya datang ni  nak jumpa Encik Zul." Oh. Nak jumpa Babah ke. Ingat nak jumpa aku tadi. Hahah! Stop mengelamun Ain.

"Oh. Babah keluar kejap. Pergi ambil barang dekat pasar. Encik baliklah dulu. Nanti lagi setengah jam ke, encik datang semula." aku berbahasa dengan encik mafia. Agak-agak kejap lagi dia keluar pisau tak? Ke pistol ke, kapak ke. Dah lah Babah takda ni. Ain! Stop berhalusinansi. Ingat ni channel AXN ke hah? Otak main peranan betulkan tuan badan.

"Oh. Tak apa. Saya tunggu sini." balas inche mafia itu.

"Eh, sini? Heh. Tak apalah. baliklah dulu. Lama lagi kut Babah saya tu." Gila mati kutu lah aku nak mengemas.

"Tak apa. Saya tunggu sini je." Dia berkeras nak tunggu sini. Hah! Tunggu lah kau! nak tunggu sangat. tunggu. Tunggu!!

"So. dah habis sekolah?" Encik mafia mulakan perbualan.

Heh! Ingat apa aku budak sekolah kanak-kanak riang lagi ke. Aku ni dua puluh tahun tau. Dua puluh. Dah besar tau!

"Sekolah habis dah. Belajar tak habis lagi."  aku jawab.

"oh! ingat budak sekolah lagi" hesh! taulah awek muda.

"Nama saya Zarith. Zarith Haikal." encik mafia kenalkan diri.

tak tanya pun? Mesti jenis romeo nak jual minyak ni. Walau pun aku ni nampak cam bebudak, ingat senang-senang jiwa je ke nak bodohkan aku.

"nama awak apa?" encik mafia soal. dia tanya siapa tu? tanya aku ke? yelah! dah aku je yang ada dekat sini kan? so, dia tanya aku lah kan?

"saya? entahlah. saya pun lupa nak tanya babah apa nama saya sebelum dia pergi tadi. nanti babah balik saya tanya dia ek. " encik mafia tu dah pandang aku pelik. mesti dia ingat anak dara encik Zul sorang ni tak betul kan? haha. lantaklah.

tiba-tiba encik mafia tadi gelak.

"lawak sungguh lah budak kecik ni."

dia kata aku buat lawak? aku ni ada bakat jadi pelawak ke hapa?

"ok. apa-apalah. So, encik Zul ada cakap dah pasal kita?"

err. kita?

"semalam saya dah bincang dengan babah awak. dia kata dia nak tanya awak dulu. jadi awak dah buat keputusan dah? Family saya nak datang rumah dah sabtu depan." encik mafia tu sambung lagi. satu satu perkataan dia masuk dalam telinga aku.

err. bincang dengan babah?

family nak datang rumah?

gulpp! apakah?
































No comments:

Post a Comment