" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Thursday 15 December 2011

ini cerita mereka [9]

"hai! boleh aku duduk?" danial dah berdiri depan atik. atik yg tgh khusyuk tekan kalkulator dekat taman mini banglo dato' ameer tu terhenti kejap tekan kalkulator. muka berkerut je bila angkat kepala nampak danial yg tegur dia. aneh, aneh!

"duduk je lah. dekat kerusi tu tak ada pun tulis 'kerusi ini atik yg punya'." dingin je nada suara atik. atik  sambung tekan kalkulator balik.

danial duduk. dia pandang je atik yg tgh study addmath tu. atik perasan yg danial mcm perhatikan dia. terus dia angkat kepala. kening diangkat angkat hantar pandangan 'apasal-kau?' dekat danial. danial geleng kepala.
atik jungkit bahu. lantak kau lah, dinno. atik pandang buku latihan addmath balik. enam kuasa dua kali blaa..blaa..blaa..

"hmmm.. atik." danial bersuara.

"apahal?" atik tak angkat muka pun. khusyuk sangat tu!

"takde apalah." tak jadik nak ckp. kalau aku ckp kompem kena gelak 7 hari 7 malam lah dgn dia.

"hmmm.." atik jawab tu je.

'nak cakap tak? cakap? tak?' danial dah berkira-kira dalam hati.

"hmmm weh!" danial bersuara balik.

atik dah bengang. "kau ni apasal? nak ckp ckp je lah. ke kau teringin nak telan kalkulator aku?"

danial tarik nafas dalam2. "hmm.. berdamai jom? jangan gaduh lagi."

tangan atik yg tekan kalkulator td dah stop. mulut dah ternganga. biar betul!

atik terus bangun dan berdiri depan danial yg tgh duduk tu.tgn atik belek2 kepala danial  mcm carik sesuatu. pipi? takde! dagu? takde! haaa, dahi! atik selak sikit rambut danial yg tutup dahi sikit tu. takde! danial terperanjat tgk reaksi atik yg ......... tgh pegang dia tu! dia rasa mcm sesuatu. speed jantung dia dah tahap maximum. jantung rasa nak gugur! rasa macam berpeluh pulak tiba2.

"takde pun!" atik dah duduk balik atas kerusi dia tadi.

danial dah sedar balik ke alam realiti.

"apa yg takde?" control suara yg mcm dah gugup tu.

"luka ke. lebam ke. takda!" atik jawab

danial dah pelik. berkerut dahi dia. "apa masalah kau carik mende alah tu kat muka aku yg hensem ni?"

"yelah, mana tau siang tadi kau ada terhantuk kat mana2 ke. seram jugak aku tiba2 kau macam ni. cuba kau tgk langit. bulan tgh mengambang ni. kau jangan. malam2 macam ni. buat aku takutlah!" atik dah gosok2 tengkuk. rasa mcm meremang je bulu roma.

danial rasa macam nak sumbat je buku latihan addmath dalam mulut atik. ceh, perempuan ni! kalau ikut hati, dah lama dia tggl aje pempuan ni sorang2 kat luar ni. tp, demi kebaikan dan untuk memeulihkan hubungan bersama, dia kene jugak menghadapi sebarang kata2 pedas dan penuh dgn sinis dr atik.

"tak de lah.. kita kan nak dekat spm dah. aku malas je nak gaduh2 lagi. takut kau tak tenang nk jawab spm nnt. kau jugak yg susah. kira aku ni dah mencemar duli kira baik lah."

"bla la lu! entah2 kau dah jatuh cinta dekat aku tak??" atik saja bergurau. danial dah telan air lliur. tp rasa mcm telan duri je. entahlah, dia pun tak tau. tp dia asyik rasa lain je bila pandang atik.

atik pandang muka danial yg dah lain tu terus berhenti gelak.

"weh! relakslah. aku gurau je. takkan sentap kot. "

"eh, taklah. aku? jatuh cinta dgn kau? aku rasa beruk je yg nak dgn kau yg kasar mcm jantan ni!" selamba je danial jawab.

atik terus capai buku latihan addmath tu libas lengan danial.

"woi! sakitlah lah. pukul macam jantan. berbirat dah lengan aku!" danial usap2 lengan dia yg dah nak merah tu.

"lain kali mulut jgn longkang sangat. manede aku mcm jantan! aku ni boleh tahan lemah lembut apa! kau je yg tak nampak"

"HAHAHA" danial buat2 gelak. "lawaknya statement kau tu! mcm nak gelak guling2 je sekarang" danial dah pegang2 perut.

"kau nak perang balik ke? aku on je!" atik dah berangin. cakap tak serupa bikin laaa dinno ni!

"ok2! gurau lah. kawan?" danial hulur tgn nak salam.

"tgk lah dulu. aku fikir2 kan."

danial dah buat penumbuk. last2 diorang sama2 tergelak.

ilyaa dgan takiff yg dekat pintu tu dah ternganga. tadi diorang ingat baru nak join study sama2 dengan atik memandangkan danial ada kat luar jugak. manalah tau nanti ada yg masuk hospital. ingat boleh lah jd penyelamat. tpi tak jadi nak keluar. sebab nampak atik dengan danial tengah gelak2 kat taman mini tu.

"ilyaa. tampar muka aku." takiff yg terlopong tadi suruh ilyaa tampar muka dia.

pangg!!

"sakit! maksudnya aku tak mimpi lah!" takiff yg dah pegang pipi tu mcm tak percaya lagi.

ilyaa pulak mcm nak buat sujud syukur je.

*****
pagi tu macam biasa hyundai sonata tu dah tersadai depan banglo dato' ameer. tapi atik tak keluar lagi. danial pandang dekat kereta tu. tapi tak nampak pun ilyaa. pelik! danial pergi dekat taufiq yg tgh sandar dekat badan kereta dia.

"hmm. assalamualaikum. ilyaa mana?" danial tanya. pelik jugak.

"oh! ilyaa demam. tak datang sekolah harini."

danial dah pelik ilyaa tak ada. so? apasal susah2 nak dtg sini. yelah, mungkin selama ni ilyaa yg suruh jemput atik sebab nk pergi sekolah sama2.

"habis tu. buat apa pulak kau dtg sini?" dingin je suara danial.

atik yg baru keluar dr banglo tu dah nampak danial mcm tgh 'borak-borak' dgn taufiq.

'kerek gila budak ni' taufiq dah ckp dalam hati.

"aku nak jemput atikah. ada masalh ke dekat kau?" taufiq balas. dingin sama dingin.

"hai, awak! lama dah sampai? sorry bangun lambat tadi." atik macam jadi penyelamat keadaan. berdiri tgh2 danial-taufiq.

'hai, awak! lama dah sampai? wek!' danial ejek dalam hati. geli betul saya-awak kemain!

"takdelah. baru je. so, shall we?" taufiq dah bukak pintu tempat duduk depan. atik pelik. ek, mana ilyaa. taufiq nampak muka curious atik tu jawab.

"ilyaa demam. dia cuti. lepas balik dari rumah awak semalam lagi dia rasa macam nak demam dah."

oh. tapi macam rasa janggal je kalau ilyaa takde.

" aku nak  ikut. takiff macam lambat lagi je nak ciou. aku ikut kau lah." terus danial masuk kat tempat duduk depan yg taufiq dah bukak pintu utk atik tadi. taufiq bengang je tengok danial yg dengan selamba badaknya masuk dalam kereta dia. atik rasa tak sedap jugak dekat taufiq. atik hanya mampu jungkit bahu dan sengih je dekat taufiq.

"cepatlah, nanti lambat pulak!" danial dah turunkan tingkap bersuara.

suasana dalam kereta tu rasa berbahang je antara danial-taufiq. sebenarnya danial tak tau kenapa dia tiba-tiba masuk dlm kereta taufiq ni. spontan!

sampai je dekat perkarangan sekolah menengah putra, danial terus melangkah masuk kawasan sekolah. separuh jalan, dia toleh belakang. ek, mana katik ni?

"hmmm.. atikah, belajar betul2." nasihat yg mmg atik dah naik hafal dr tuan prof. taufiq ni. atik angguk kepala je.

"jangan banyak main"

 macamlah dia tau aku banyak main ke tak ke. main terjah je!

"jangan tidur dlm kelas time cikgu mengajar"

 heheh! dah lama tggl hobi tu.

"ehem..ehem.. woi, katik. kau tak nak masuk kelas lgi ke? karang puan hanah mengamuk pulak period first kan kelas dia." tiba-tiba terdengar suara taufiq yg tak jauh dari diorang.

"tau lah aku dinno! aku nak masuk lah ni. ok, bye. saya msuk dulu eh!" atik mintak diri kat taufiq.

"yg kau tu......" danial pandang arah taufiq.

"taufiq.." taufiq jawab.. sumpah kerek budak hingusan ni. macam hebat je!

"apa-apa lah. kau tak reti nak pergi kerja ke? ke pengetua sekolah ni dah bayar gaji kau untuk kau jadi pak guard kat sini?" atik yg dah berdiri depan danial dan membelakangkan taufiq tu dah sepak kaki danial. bapak sakit! kaki gajah ke hape minah ni??!

danial dah terlompat lompat sambil tgn pegang sebelah kaki.

"hehe.. tak de apa2 lah. bye, awak! pergi kerja cepat. hehe.. saya masuk dulu ye!" atik dah tarik tie danial yg trsarung dekat leher dia tu. danial ikut je atik yg tgh tarik dia bawak masuk sekolah. sampai depan kelas diorang, atik berhenti.

"kau jgn buat hal boleh tak?" atik dah bersuara. dia pusingkan badan hadap danial.

danial buat muka innocent. "buat hal mende?"

"cara kau ckp dgn taufiq tu lah. jgn lah macam biadap sgt. dia tu kan lagi tua dari kita. kau ni fail subjek sivik ke hape? payah betul lah aku dgn kau ni!" atik dah mendengus.

"habis tu, aku lagi tua sepuluh bulan dari kau jugak. kira lagi tua lah jugak dr kau. aku nak pandai berjalan dah, kau baru nak lahir. apasal kau tak ckp elok2 ngan aku jugak? macam kau ckp elok2 dgn taufiq tu?"

ek, macam tu pulak! atik dah pening.

"habis, kau nak suruh aku pggl kau abang ke? hmm?? abang dinno? " atik dah angkat2 kening. time tu danial rasa atik sgt comel. tapi cepat2 dia usir 'rasa atik sgt comel' tu blah dr perasaan dia.

"boleh je,  kalau adik katik nak pggl abang, abang. kan nampak lagi sopan tu, sayang.." danial dah buat suara meleret. dia kenyit mata dekat atik. ngeh! sakit mata ke? sepak laju2 kang!

"huh! blah lah kau punya abang. malas nak layan kau. tepi lah!" atik terus masuk dlm kelas. sambil dia jalan nak masuk dlm kelas dia pegang muka dia. panas! jantung pulak macam nak melompat-lompat keluar dr badan.

"eh, atik. apasal muka kau merah?" hariz yg tgh kemas locker buku tu tanya.

"senyap lah kau!" atik balas balik dekat budak kelas dia sorang tu.

takiff yg dengar suara atik tu angkat kening dekat hariz. tanya kenapa. hariz jungkit bahu je. malas nak tanya lebih2. sebab tak tahan kena 'basuh' dengan atik nanti. mulut dia.. phuh!

danial yg dekat luar kelas tu dah tersandar dekat dinding. dia lap peluh dekat dahi. dia pun tak sangka dia cakap mcm tu dekat atik tadi. impossible..impossible...

*****
"morning encik taufiq!" maya secretary taufiq happy je tegur boss dia. muka taufiq serius je. langsung tak senyum dekat secretary dia tu. maya pun pelik. sebab boss dia bukan jenis serius-mius macam tu. kalau serius pun time kerja je. boss dia tu jenis yg mesra dgn staff. ada problem dengan awek lah tu! maya sambung buat kerja.

taufiq yg dalam bilik dia tu rasa macam nak humban je fail2 atas meja tu ke luar bangunan ni ikut tingkap. panas dengan danial td tak hilang2 lagi. apa punya malang lah atik kawan dgn budak macam tu! tp yg aku nak emo2 sgt ni apahal? relaks taufiq.. relaks.. tarik nafas dalam2.. lepas..

taufiq keluarkan phone dia dari kocek. dia tenung lama2 screen handphone tu. dah dekat sebulan gambar atik yg tgh tergelak tu jd wallpaper phone dia. gambar curi. dia ambik waktu dia, ilyaa dengan atik keluar sama2 dulu.

waktu dekat sushi king. mula2 dia dengan ilyaa pakat nak kenakan atik. mastermind dia ilyaa lah. ntah apa2 punya rancangan ntah. ilyaa cakap yg atik tak tahan pedas. lepas tu ilyaa pergi letak wasabi banyak2 dalam sushi atik waktu atik pergi toilet. tapi,, atik mcm dapat agak bila dia nampak ilyaa mcm sungguh2 suruh dia makan sushi tu. atik paksa ilyaa makan dulu. taufiq yg tgk adegan tu mula2 mcm nak gelak je tgk muka ilyaa. tp ilyaa pulak mintak talian hayat dekat taufiq. taufiq terpaksa makan sushi tu. fuh! rasa dia macam nak gugur anak tekak rasanya! time tu lah dia sempat keluarkan handphone senyap2 ambik gambar atik. tapi atik tak perasan pun. ilyaa je yg perasan.  nasib baik ilyaa simpan rahsia. hehe..

"parah dah bos aku ni. kejap muka macam nak telan orang. kejap senyum sorang2. memang bercinta boleh buat org jadi sawan ek?" maya dah geleng2 kepala.

masalahnya bos dia tu bukan bercinta. bercinta sorang2 tu adalah.. haha..



No comments:

Post a Comment