" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Monday 25 March 2013

pelangi [10]

'Apa kena dengan kau ni, Ain?! Dah gila? Hoh! Sungguhlah tak logik.. Biarlah si Zarith tu nak ada scandal ke, affair ke, dengan siapa makhluk sekali pun. yang kau ni pulak nak sibuk-sibuk apakehalnya?'

Nokia 3310 mengalunkan nada tret tet tet. Tengok nama pemanggil je dah buat aku mengeluh berat.

"Helo, Zarith. Sorry saya busy. Bye. Assalamualaikum." Punat end call ditekan.

Sorry, pakcik! takdek mood nak angkat call siapa-siapa sekarang.

*****

"errrr? pukul 2 pagi busy?? Busy kebenda nya?" Zarith pelik sendiri sambil mata tatap nama Ain dekat screen android. Tengah bersengkang mata  siapkan pelan kerja ni, tiba-tiba rasa nak call Ain. Tangan dengan sendirinya cari nama Ain dekat senarai contact android tu. Ingat nak cuba nasib je walhal tau umat mana je  yang suka-suka pukul 2 pagi tak mau tidur lagi. Sungguh terperanjat bila Ain angkat phone tadi sebenarnya.

*****
"Hai. Ain."

 Dahi berkerut. Macam kenal suara. Pusing belakang.

"Eh. Zarith. Awak buat apa kat sini?"  senyum plastik.

Aduhh.. Kenapa lah suka sangat datang menyemakkan kepala otak aku ni? Kang aku jatuh hati kang, payah pulak kau nak handel aku lagi, adik tiri sayang aku tu lagi.. *tangan ke bahu, mata keatas. sayang sangat~

Zarith kerut dahi. Pelik.

"Selama ni saya datang warung, saya jaming ke? Ke main go kart?" Dia soal. Zarith pun pelik jugak. Selalunya kalau Ain nampak je batang hidung dia, Ain akan cakap, "Pakcik! Mi goreng basah dengan teh tarik kejap lagi sampai" walhal duduk pun Zarith tak sempat lagi. Itu yang paling sopan lah.  Tak pun, "Allah, Pakcik! Racun tikus lupa nak beli lah nak taruk dalam mi goreng basah". Atau pun, "Pakcik. Semalam babah kata kalau nampak orang nama Zarith Haikal, halau dia balik rumah. Pakcik nampak tak Zarith Haikal tu? Kenal tak dia?" dan Ain  gelak sendiri walaupun lawak yang tak berapa lawak tu datang dari idea tak berapa nak bernas dia.

"Mi goreng basah dengan teh terik lah. Macam biasa." Zarith sambung. Konfius lagi.

"Oh! Errm. Saya tak dapat nak buat untuk awak ni. Saya ada hal ni. Pesan dekat Nawa lah, ya. Bye. Assalamualaikum." Apron yang tersangkut di badan ditanggal.

Zarith semakin pelik.

*****
Ain yang tengah  menelaah novel mencapai Nokia 3310 nya bila terdengar ada mesej masuk.

Ain teman saya lunch nt boleh? nanti saya ambil.

Zarith lagi. Adei....

Tak boleh. Saya busy gila nih. Gila-gila busy! Nak keluar bilik selangkah pun tak sempat. Assignment byk gilaaaa!

send!

tipu sunat! ada ke?

*****

"Cad.. Oh.. Acad..." Ain bersuara malas sambil kepalanya dia atas meja. Pandangan ditalakan arah Acad yang tengah menaip pada keyboard laptopnya.

"hmm." Acad balas tanpa mengalihkan pandangan dari laptopnya.

"Acad........ Caddd....."

"hmmm.." kening sebelah terangkat. tapi kepala tak kalih lagi dari laptop. khusyuk sangat tu.

"acadddd... Cadd.. oh,, acad..." gaya budak umur 5 tahun mintak aiskrim dah.

"Hish kau ni. Dah gaya hidup segan mati tak mau ni apahalnya pulak" Acad bengang.  tangan dah stop menaip.

Ain tarik sengih.

"jom keluar. lunch. lapar. takde benda nak buat. bosan."

"kau masak lah. Sejak aku jejak tanah melayu ni, kau belum masak lagi untuk aku" acad balas.

"malas lah cad. jomlah. keluar. lapor ni. kita buat sketsa jalan-jalan cari makan. nak?"

"takmo takmo. kau masak. aku malas nak keluar."

"acaaaadddd.." Ain dah tahap merayu dah ni.

"taaaakkk naaaakkk" acad buat nada sama macam Ain.

"ok. jangan salahkan aku kalau ada makhluk nazak kena racun kejap lagi!" Ain buat gaya nak bangun dah.

Acad dah gelak guling-guling. taktik lama..taktik lama.

"ok. ok. siap cepat. lambat tinggal."

muka Ain dah bercahaya. "ai ai sir!"

*****

"Kau tak habis, kan? meh bak sini kasi aku!" Acad ambik ayam dari pinggan Ain.

"Wei! menede! Aku saja nak makan last-last. Pencurik ayam tegar! Bak balik" Ain dah bising. Tapi suara kontrol lagi. malu lah nak menjerit tengah-tengah restaurant ni.

"Hmm. Tengah buat assignment tentang makanan kat Malaysia ni ye? Padanlah busy sangat" satu suara tegur. Macam.. erk?

Ain terbatuk-batuk tersedak. Dalam masa yang sama otaknya ligat berfikir. Suara tu. Gila ah! Lawak apakah ini?!


















No comments:

Post a Comment