" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Wednesday 27 March 2013

pelangi [11]

Ain terbatuk-batuk tersedak. Dalam masa yang sama otaknya ligat berfikir. Suara tu. Gila ah! Lawak apakah ini?!

Zarith hulurkan air pada Ain yang tengah bersungguh terbatuk tu. Risau jugak tu.

Ain terus capai air yang Zarith hulur.

"Ain. Ok tak?" Acad bertanya bila tengok Ain dah reda sikit. Ain angguk.  Berair mata Ain sebab perit tersedak. Nasib baik tak makan pedas, kalau tak lagi rasa macam fear factor je!

"Tengah buat assignment? " Zarith sambung perli.

Ain sambung suap. Tak pandang langsung arah Zarith. Menyampah pulak. Main perli-perli bagai. "Haah. Dah nak siap pun."

Acad memang tak faham situasi sekarang ni.

"Jom" Zarith tiba-tiba.

"talking to me?" Ain balas.

"Naah. Tengah cakap dengan ayam tu."  Zarith jawab.

"Okay. Dia cakap dengan awak, encik Ayam."

"Ain. Stop buat lawak bodoh. Jom ikut saya. Kita bincang" Zarith cool.

"Siapa yang buat lawak bodoh masalahnya sekarang ni?!" pitching dah tinggi sikit.

"op..op.. Ok. Ain walau siapa sekali mamat ni pun yang tiba-tiba kacau date kita ni, walau kau makan tak habis lagi, walau aku pun tak habis makan lagi. Aku rasa better kau settle elok-elok dengan mamat ni. Makan kau ni, takpe aku belanja. Jumpa kat rumah nanti. Kalau mamat ni tinggal kau tengah jalan, kau call je aku. Nanti aku datang ambik"  Acad yang memang blur menyampuk.

Zarith pandang Ain hangin je. 'tengah date? jumpa kat rumah?'

Ain dah blah. Zarith letak not RM 50 atas meja sebelum dia ikut langkah Ain.

'Poyo gila mamat ni!' Acad cakap dalam hati.

*****

"Ain. Awak ni kenapa sebenarnya?" Zarith tanya. Cool habis lah tu.

"Ain kenapa?" Ain soal balik.

"Ain, serious boleh?"

"mana ada Ain kenapa-kenapa. Awak tu yang kenapa?"  Ain kalih muka dari Zarith. menyampah.

"Saya kenapa?" Zarith soal Ain balik.

"Entah! Manalah saya tau!" Ain bengang.  Sampai bila pun tak sudah kalau semua nak tanya kenapa.

Sunyi.

Dan sunyi.

Sunyi lagi.

'erh. first time aku rasa tersangatlah janggal bila dengan Zarith ni' Ain cakap dalam hati. Kepala tunduk pandang tanah.

"erm.. hermm" zarith betulkan anak tekak. Rimas dengan suasana sunyi sepi ni. tidur kang!

"Ain macam nak lari je dari saya. Kenapa ek? Saya ada buat salah ek?" Zarith bermain-main dengan kunci kereta.

"mana ada. tak adalah" Ain kekok. tiba2? heh.

"kalau macam tu, jom keluar esok. " Zarith pandang Ain.

argh! serabutnya aku dengan pakcik tua ni!

"tak boleh. eesok saya ada class. lepatu petang ada discussion. memang busy!"

Zarith pndang Ain buat muka tak percaya. sebab tadi pun dah kena tipu hidup-hidup.

"betul ni.. tak tipu.." lirih suara Ain.

"Ok. kalau macam tu, biar saya hantar awak. ok, my dear?"

"Hish! Apasal suka paksa-paksa orang ek? takde hati perut ek?" Ain bengang. Ni kalau temperature aku dah naik ni, kau bagi air salji pun tak turun-turun temperature aku ni. Rimasnya lah! Ingat aku adik bongsu kau ke kau nak arah-arah?

"memang hati saya takde kat perut pun. Hati saya kat awak."

gulp! what? tolong ulang balik?!





















No comments:

Post a Comment