" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Tuesday 6 December 2011

ini cerita mereka [2]

"hoi takiff. kau ni kan matahari dah terpacak  betul2 atas kepala kau baru kau nak bangun. kau bercadang nak jadikan hari ahad ni hari tidur sedunia kau ke hape?" atik yg tengah baring atas sofa sambil julur kaki ke bawah. remote tv ditangan di goyang2.

"weih. lapar la. breakfast pagi tadi mane? dah habes ke?" takiff dah merayau rayau kat dapur. dari tadi ayik dkt peti sejuk je. entah apa yg dicarinya  entah.

"ko ingat tak dulu ustaz kita waktu tadika ade cakap. kalau tidur lepas subuh, rezeki tak masuk. so, ko paham2 lah ye. lain kali jangan tidur lepas subuh." selamba je atik jawab. takde rasa belas kasian langsung dekat sahabat dia yg tgah kelaparan tu. ah! apa aku kesah. taim taim aku tgah layan wipeout ni jangan la ada sape2 kacau!

muka takiff macam dah nak nangis. macam mana lah aku boleh terkawan dgn minah sekor ni. takiff jalan pergi dekat atik yang tgh seronok gelakkan peserta wipeout yg jatuh tergolek dekat lumpur tu. takiff duduk dekat sofa bertentangan dengan atik.

"mana mama ngan papa?" takiff rampas remote tv dr tgn atik

"woi, bak lah balik! kacau lah!" atik terus bangun nak rampas balik remote tv dr takiff. takiff pon bangun dan terus tgn yg pegang remote tv tu di angkat setinggi tinggi nye. terlompat lompat atik nak rampas balik remote tu.

"kau jgn nak menghina ketinggian aku pulak! aku debik sekali baru tau! sebulan kau makan bubur guna straw je! takiff!! bak lah balik!!"

takiff dah tak tahan nak gelak tengok atik. lawak betullah pempuan ni.

"hmm.. memandangkan usaha kau yg tak boleh nk dpertikaikan lg tuh aku kasi je lah remote ni kat kau" takiff menggosok rambut atik . gaya macamlah atik ni adik die. padahal sebaya kot! atik hanya mampu jeling je. sumpah sedih bersahabat dengan beruk sekor ni!

"mama ngan papa mane?" takiff ulang soalan yg tergendala td sbb pause kejap 'bergurau' dengan atik.

"hah! kau tye baru aku teringat. ayah ameer pesan nnt sepupu kau yg tggl dekat oversea tu nk dtg rumah. ayah ameer dgn ibu mah takde 2 hari. ibu mah ikut ayah ameer outstation dkt pahang. sekian harap maklum. eh, tapikan kenapa aku tak pernah tau pon yg kau ada sepupu dkt oversea."

"really? danial dah balik malaysia? wah! tak sabarnya nak jumpa dia. hmm.. kau tak penah jumpa dia sbb dia pindah sana sebelum kau duduk sini lagi. tapi dia sebaya kita."

"hmm.. apa apalah.," atik dah malas nak layan. takiff tu kalau dah masuk flashback zaman dolu2 ni bukan nak ingat dunia.

"eah, tapi td kau kate mama ngan papa takde 2 hari kan?

"yelah. kau nak suruh aku ulang berapa kali pulak?" nada atik memang dah tahap malas nak layan sangat2.

hish memanglah perempuan ni kalau ckp tak reti nak tapis dulu. nasib baik aku ni dah biasa dah dengan makhluk ni. kalau tidak dah lama kasut ni hinggap dekat muka kau.

"habes sape nak masak? kelaparan lah kita..."

atik pandang takiff.. takiff pandang atik.. satu saat.. dua saat..

"mama!!papa!!"
"ayah ameer!! ibu mah!!"

takiff atik jerit serentak. bergegar banglo tu dengan lontaran vokal masing2. nasib tingkap tu tak retak je.


*entri ni pendek je. sbb tgh takdek idea. ayat pon mcm tunggang terbalik! eh tak.. aku rase entri aku sume pendek2! heheh*

No comments:

Post a Comment