" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Wednesday 28 December 2011

ini cerita mereka [19]

"atikah.. kenapa tak siap lagi ni? dengan baju tidur nye lagi.. keluarga danny nak sampai dah. buat malu je." datin normah dah bising tengok atik yg belum mandi lagi tu.

'eleh. ibu mah. bukan atik pun yg nak kahwin.' atik mengomel dlm hati. tapi dia turutkan aje.

"ibu mah. diorang tak bertunang ke? terus kahwin?" atik tanya datin normah yg tengah sibuk2 dekat dapur tu. dia capai sepotong puding yang dalam piring. tapi tangan kena tepuk dengan datin normah.

"hish, dia ni! makan pulak. orang nak hidang untuk tetamu. tunang harini. esok nikah. danny tak cakap dengan kamu ke?" datin normah tanya balik. atik geleng je.

dia pun tak sanggup nak tanya danial. takut tiba2 menangis pulak depan lelaki tu. heh!

atik terus naik bilik nak bersiap.

sampai bilik, atik pelik nampak ada baju kurung lace warna putih. macam baju pengantin. tapi apasal dekat bilik aku pulak? tumpang je kot!

setengah jam lepas tu, ilyaa, dah terjegul dekat bilik atik. time tu atik tengah meniarap atas katil sambil baca komik.

"taraaaa!" ilyaa nak buat suprise lah tu konon?

atik pandang sekilas dekat ilyaa. lepas tu baca komik balik.

"kau ni, ilyaa. siapa pengantin? eva ke kau?" atik selak komik.

ilyaa cebik je dekat atik.  tapi buntang mata dia tegok atik yg pakai jeans dengan t-shirt lengan panjang tu lagi.

"oii makcik! kau tak siap lagi? keluarga danny nak sampai dah tu? siap lah cepat!"

"bukan aku yg nak kahwin pun. "

"yelah,, tapi kau siap lah sikit. takkan pakai jeans dengan t-shirt je!" ilyaa dah membebel macam mak nenek.

tiba2 pintu bilik atik di ketuk. atik kasi isyarat suruh ilyaa yang tegok siapa.

ilyaa bukak pintu sikit. intai siapa yg ketuk pintu.

"eh, mama danny lah." ilyaa bisik dekat atik.

"apasal mama dia datang sini pulak?" atik balas bisik dekat ilyaa.

"alah, kau kan ex dia. nak jumpa lah kejap kot." selamba je ilyaa jawab.

atik dah buntangkan mata,

"ex kepala lutut kau!" tapi dalam bisik lagi. heheh!

atik sempat capai tudung je dekat atas kerusi tu.

"assalamualaikum.." suara mama danial , puan sri muna dah melangkah masuk.

atik salam dengan mama danial dan beberapa orang lagi makcik2 yang ada sekali dengan mama danial tu. ibu mah pun ada sekali.

"ni ke maisara?" puan sri muna tanya lagi dekat atik sambil senyuman yg memang tak lekang2 dkat bibir dia dari tdi.

atik angguk. "aah.. saya maisara puan sri." atik berbasa basi.

"alah, maisara. tak payah lah panggil puan sri. panggil je mama."

ek? atik dah kerut dahi. puan sri muna tarik tangan atik duduk atas katil. tiba2 puan sri muna keluarkan kotak cincin dari handbag dia. tangan atik dicapai. cincin disarung dekat jari manis atik.

"eh, puan sri dh salah orang ni. bukan saya bakal menantu puan sri. eva lah." sumpah aku dah pelik sekarang!

"eh, mana ada mama silap, maisara. betul lah, maisara. danny yng bagi tau mama. atikah maisara lah kan?" mama danial senyum2.

"eva?? bukan dengan danial?? bukan puan sri suruh danial.. kahwi dengan eva?"  atik blur.

"bila masanya pulak? memang danny cakap dengan mama dia nak kahwin dengan maisara. lapan tahun dulu lagi. tapi mama yang suruh dia belajar uruskan company dulu. so, haritu dia bagi tau mama, dia memang betul2 nak jadikan maisara sebagai isteri. mama suruh dia fikir masak2. dia pun kata dia dah fikir masak2" panjang lebar terang puan sri muna.

atik macam dah dapat tangkap permainan danial.

"hmmm.. puan sri. danial mana ek? boleh saya jumpa dia sekejap?"

"danny dekat taman mini bawah ni. pergilah jumpa dia. maisara macam tak tau apa2 je. pergilah bincang elok2. bertuah lah budak danny ni." puan sri dah geleng2.

"ilyaa. kau iut aku. aku pun nak penjelasan kau!" tajam je cara atik pandang ilyaa. ilyaa dah kecut perut dah.

*****
dekat taman mini bawah tu, atik nampak danial elok je tengah borak dengan takiff. err? taufiq pun ada?

"dinno!!" atik dah jerit.

serentak takiff, danial dan taufiq pandang arah atik.

atik jalan dekat arah danial. danial dah berdiri. danial cuba nak senyum. tapi tak dpat. macam takut je tengok muka atik sekarang.

bbukk!

atik tumbuk muka danial sekuat hati. mata atik dah merah. takiff, taufiq dgan ilyaa macam tak percaya tengok atik yg baru tumbuk danial tu. ilyaa dah tekup mulut.

"atik..." danial bersuara.dia raba tepi bibir dia. darah!

"sampai hati kau!" atik rasa pipi dia dah basah.

"atikk.... kenapa..." danial rasa suara macam tersekat dekat kerongkong.

"kau jahat buat aku macam ni! kau buat aku susah hati je!! kau tau tak?? aku susah hati dengar kau nak kahwin dengan eva! aku benci kaauuuuuu!!!!" atik dah teresak esak. dia terduduk atas bangku.

danial dah tunduk depan atik.

"aku sorry, ek?" danial cuba nak pujuk atik.

atik tetap menangis. kali ni makin kuat. macam budak2!

"atik.. jgn lah nangis.. kau buat aku susah hati bila kau nangis macam ni"

"kau buat aku susah hati takpe!" atik lap pipi dia yg dah basah. tapi tak tau kenapa air mata ni tak stop2 lagi dari keluar.

"aku sorry ek. janji tak buat lagi."

"kau.. nak kahwin dengan siapa?" atik pandang danial.

"dengan kau lah. aku nak kahwin dengan kau sorang je. dengan katik sayang aku ni. tengok tu, cincin dkat jari kau. bukan dekat jari eva."

dengar danial ckp macam tu, atik dah senyum.. dia lap pipi dia balik.

"kau jangan nangis macam tu lagi tau. aku rasa susah hati sangat bila kau nangis macam tu. aku nak tolong lap air mata kau, tapi nanti comform kena smack down dengan kau punya, kan?"

atik dah gelak. "tau, takpe"

"kan lawa kalau kau gelak macam tu. jangan nangis lagi tau. sekarang ni, air mata kau tu, harta aku. aku taknak kau suka2 hati je nak bazirkan harta aku. understand?"

atik angguk.

"tapi aku tak puas hati lagi! dahlah bertunang pakai jeans dengan t-shirt je! nak jugak pakai baju yg grand2 tu."

"alah, esok waktu nikah kau pakai lah baju lawa2." danial dah ambik tempat duduk sebelah atik.

"tapi kan.. siapa mastermind kepada rancangan yg tak berapa bernas ni, ek?" atik tanya.

danial yg tengah pegang pipi yg dah rasa kebas sebab kena sebijik dengan atik tunjuk arah takiff.

atik pandang takiff yg tgh sengih2.

"kiranya abang taufiq pun tahulah ni?" atik tanya taufiq. taufiq jungkit bahu je.

"ilyaa?" atik pandang ilyaa. ilyaa sengih.

"siapa je lagi yg tau?" atik angkat kening pandang danial.

"paklong, maklong. mama je yg tak tau." danial jawab. berkerut dahi dia sebab tahan sakit.

"aku je lah yg tak tau ni?"  atik buat kening double jerk.

"tu kau tanya takiff lah. dia punya idea." danial pegang pipi yg dah rasa mcm nak bengkak.

atik rasa bersalah tgk danial yg tgh tahan sakit tu.

"sorry.. sakit sangat ek?"

"tak lah.. sedap sangat kena tumbuk dengan cik adik." danial buat muka ngada2..

*****

danial, atik, takiff, ilyaa dengan taufiq masuk balik dlam banglo dato' ameer lepas atik dengan danial habis 'berbincang'.

"eh, danny? kenapa denagn  muka danny tu? bengkak2.." puan sri muna tegur danial. atik dah telan air liur. agak2 mau tak aku kena maki dengan mama danial ni kalau tau aku yg belasah anak dia.

"takda apa2 lah mama. tadi danny kena serang sebab tak kasi tau nak kahwin dengan dia. tu yg kena sebijik."

heh! dinno ni saja je tau..

tiba2 dato' ameer, datin normah, tan sri muaz dan puan sri muna dah ketawa.

"padan muka kamu, danny!" puan sri muna dah ketawakan danial.

heh! mama dinno ni macam boleh buat geng je! ingat aku yg kena marah tadi....

*****

"saya balik dulu lah ye, kak long, bang long." puan sri muna dan tan sri muaz dah mintak diri nak balik

"iya lah. esok pagi nak datang sini lagi. elok2 lah balik."

datin normah, takiff dan dato' ameer hantar puan sri muna dan tan sri muaz ke kereta. danial dengan atik je yg masih dekat depan pintu rumah lgi.

"aku nak balik ni, katik" danial cakap dekat atik.

"hmm.. baliklah.. " atik balas.

"esok, kita nak nikah dah. tak sangka kan?"

"hmmm.."

"hmm je?" danial dah angkat kening.

hahah. atik dah gelak.

"dah, cepatlah balik. karang apa pulak mama kau cakap. elok pulak borak2 dengan aku kat sini. " atik dah pandang2 dekat arah puan sri muna yg tgh borak2 lagi dgan datin normah.

"kau halau aku ke ni?"  danial pandang atik.

"tak sedar2 lagi ke?"

danial luku sikit kepala atik. heh! atik buat penumbuk. nasib baik pakai tudung. beralas sikit.

"cium sikit.." danial dah tunjuk dekat pipi kanan dia.

atik dah tersentak..

"cepatlah.. give me a goodbye kiss.." danial cakap lagi..

"kiss otak kau! dah rasa taknak hidup dah?"

danial gelak.. hahaha.. gurau je!

"danny!!!! taknak balik ke??? jumpa lama2 tu, hilang serinya karang!" puan sri muna dah jerit dekat arah danial dengan atik. takiff tengok sengih je.

"ok mama! kejap! atik tak nak lepas danny ni!!" danial selamba badak je cakap macam tu dekat puan sri muna. atik dah buntangkan mata.

atik sepak kaki danial sikit. danial sengih je.

1 comment:

  1. wah! da nak ending laa~ good job guava!
    #act, tak bece g eps.19 ni. tak smpai sini lg. tp, akn dibace, itu pasti!^^

    ReplyDelete