" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Tuesday 13 December 2011

ini cerita mereka [6]

petang tu, atik dengan ilyaa dah siap-siap nak pergi airport. atik pelik tengok ilyaa siap2 dgn bagasi dia.

"weh, ilyaa! kau nak pergi jemput abg kau ke, atau kau yg nak pergi luar negara?" atik sarung cap atas kepala. atik? simple je. t-shirt entah rasanya saiz xl agaknya dengan jeans hitam. ilyaa pun pelik dgn perangai member dia sorang tu. badan saiz m tapi sarung t-shirt saiz xl. macam mana lah ghope nya tu kan. ah! tak kisahlah. asal hidup dia bahagia. yg si ilyaa ni lain pulak. entah apa punya makhluk dia tepek kat muka dia. dgn foundation, krim muka dan ntah apa2 lagi la. lawa mmg lah lawa. bak kata org, kalau dah lawa tu, pakai apa pun tetap lawa.

"aku nak balik terus lah. kau nak perap aku berapa lama pulak dekat banglo dato' ameer ni? lagipun, malam ni dato' ameer, datin normah dengan bapak kau pun nak balik kan? kau pun tak perlukan khidmat aku untuk memasak. rindu lah kau dengan masakan aku yg sedap tu nanti kan?"  last sekali, ilyaa tenyeh lipstik dkt mulut dia. eh, ke bibir? sama lah tu! haha

"eleh, banyaklah kau punya sedap. tiap2 hari telur dgn kicap jugak yg kau masak!" slow je suara atik. takmo kasi ilyaa dgr. nnt kalau ilyaa takmo masak lagi untuk dia, dia jugak yg susah. kita kenalah sediakan payung sebelum hujan kan? ada kene mengena ke peribahasa aku tu?

"hoi hoi. mengutuk nampak?" ilya buat kening double jerk.

ngeh ngeh.. kantoi!

*****

dalam kereta tu, ilyaa terhangguk hangguk ikut rentak lagu yg dipasangnya. terdengar suara merdu dari kumpulan k-pop, shinee. atik dah pening kepala dah. lagu hape entah yg dpasangnya. tak kena betul dgn jiwa aku! dah lah aksesori dalam kereta dia ni kalau tak pink, purple! tu je laaa . silap silap haribulan, boleh dpt penyakit mata bernanah aku ni. tapi apa boleh buat. kereta org. tp aku pelik betullah dgn si ilyaa  ni.  kata anak dato'. tapi pakai myvi je.

"weh, ilyaa. aku hairan lah dgn kau ni, kau, anak dato'. tapi apa barang kau pakai myvi je? kau pakai laa hyundai neos ke, rexton ke, mercedes ke, takpun mcm takiff tu, vios. kan baru mcho."

"kau igt aku bawak kereta nak pergi racing ke? aku tak minat la kereta jenis2 mcm tu. lagipun bukan nak pergi mana sgt pun. myvi ni lagi comel."

apa-apalah ilyaa.

*****
"weh, atik. kau tggu sini jap ya. aku nak pergi toilet kejap. td minum bayak sgt. hehe " sengih!

"hmm. yelah, tu lah kau, td minum tak hengat dunia. pergilah. tapi jangan lama sangat. karang abg kau sampai, mana aku nak kenal"

"ai ai captain! hehe.." ilyaa buat gaya tabik hormat.

.atik dah tak senang duduk. dia mundar-mandir je dkt dlm airport tu.dah 10 minit si ilyaa ni tak balik2 lgi. haish, dia igt aku ni nak ke main nyuruk-nyuruk dengan dia.  mata atik meliau-liau pandang sekeliling airpot tu. byk juga kedai2 yg menarik kat sini. kedai cenderahati pun ada.

kelepek! bunyi mcm nangka busuk. kahkahkah. atik terjelepuk kat atas lantai tu. ramai gila orang yg pandang. malu seyh!  rupa-rupa nya kaki dia tersadung kat satu beg kat atas lantai tu. hish! yg beg ni pun satu, buta ke? sakit lah pulak kaki aku ni.

tengah atik usap kaki dia dgn muka yg brkerut-kerut tu, tiba-tiba telinga dia dpt tangkap bunyi org mcm tahan gelak, tapi nak tersembur. dpt bygkan tak mcm mna bunyi dia? sepantas kilat refleks atik.atik pusing kanan sbb arah bunyi tu dr kanan. atik nampak sorang mamat yg elok duduk atas kerusi tempat menunggu tu sambil sengih-sengih pandang atik. ngeh! mcm lah hensem sgt sengih kau tu! aku kasi sebijik kang, bukan sengih lagi dah, senyum pun kau tak mampu. atik kasi jeling je kat mamat tu.

"haha. ok, sorry ye! dah bangunlah. berapa lama pulak awak nak bertapa atas lantai tu. org semua pndg je" mamat td dh bgn. dia hulur tgn nak tolong atik bangun.

sorry la brother! tak boleh sambut lah! haram! hehe.. atik tak sambut huluran tgn mamat td tu. dia bgn sambil kibas-kibas bhgn belakang. mamat td yg mcm faham je terus turunkan tgn dia. dia senyum je tgk gelagat atik.

"saya taufiq. ikram taufiq. sorry lah td sbb terlepas gelak." mamat td dah start sesi berkenalan.

"tak tanya pun!" atik ckp lepas je ah! lantaklah!. panas aku dgn mamat tu. haha. panas ke malu sbb kene gelak?

atik senyap je. mamat tu tak tanya pun kan nama aku apa? kan? so, macam tak perlu je aku kasi tau nama aku.

senyum lagi! 'apalah jenis budak yg aku jumpa ni. lawak betul. comel pulak tu!' mamat td cakap dlm hati.

"abang!" atik cam sangat suara tu. ilyaa! baru sekarang nak muncul. haish la.. mesti renovate muka dia lah tu. ntah apa lagi yg dia tepek atas muka dia. malas aku nak amek tau.

atik nampak ilyaa dtg arah dia. tp kenapa mcm ilyaa fokus dkt mamat tu je. aku mcm tak wujud je.

"abang! miss u so much la! " ilyaa terus peluk mamat td. aiyaak! mcm tak logik je!

atik dah cuit2 bahu ilyaa. kening diangkat angkat. muka curious habes!

"oh! haha. lupa pulak. abang. ni kawan adik. atik nama dia. atik. ni abang aku. nama dia ikram taufiq." ilyaa dah jadi org tgh.

"adik. dia tak tanya pun nama abg. kan, hmm.. atik?" abg ilyaa yg nama taufiq tu kasi senyuman yg manis sangat-sangat kat atik. tapi, kenapa atik rasa senyuman tu sgt sinis sekali ya! pedih woo! ilyaa pelik je. tapi, lantaklah diorang. malas nak ambik tau.

dlm kereta tu, ilyaa duduk depan tempat sebelah pemandu. kejam betul! abg baru balik, suruh abg dia pulak yg drive. atik pulak duduk bhgn tempat duduk belakang. atik sandar kepala tempat sandar kepala sambil berpeluk tubuh. mata fokus kat jalan raya depan.

sesekali atik rasa yg dia mcm kena perhati. rupanya si pemandu kat depan tu main intai2 pulak guna cermin pandang belakang dalam kereta tu. muka atik dah masam. terus mata dipejam. buat2 tidur mcm lagi best je.

'nanti ada pulak yg ssama nasib dgn kasim selamat kang' atik ckp dlm hati.

taufiq senyum lagi! haiseh, atik..atik.

*****
atik sedar bila kereta mcm dah berhenti. mesti la sedar kan. buat2 tidur je. hehe. atik tgk ilyaa. aik! dr keluar airport td tidur tak bgn2 lagi! atik keluar je terus dr kereta. eh, lupa!

"terima kasih eak!" atik sempat lg ucap terima kasih dkt taufiq. hehe! org berbudi, kita kenalah berbahasa kan. kira baik la tolong hantar balik rumah, kalau aku ditinggalnya kat tepi jalan mcm mna pulak?

atik bru nak masuk dalam kawasan banglo tu, dengar nama dia kena pggl. atik terus kalih pandang belakang. sebelah kening diangkat. hantar isyarat 'apahal?' dekat taufiq. taufiq dtg dekat dgn atik. atik pelik je.

"thanks lah teman ilyaa ye! " senyum lagi. aiyo! mamat ni dr tdi senyum, senyum. tak letih ke? tp lantak dia lah nak senyum ke, tergelak ke, aku sibuk apasal kan? hehe..

"no problem lah! ok, lah! ciou dulu eh, babai. bawak kereta elok2." atik kasi senyum. ikhlas ek!

taufiq pandang je atik sampailah atik masuk dlm rumah. senyuman kat bibir tak mati-mati lagi. aiyok! apasal ni? takkanlah aku jatuh cinta dgn buak kecik tu pulak! tak de lah! ha..ha..ha..  tak pun.. sedap kan hati sendiri lah tu!

dlm pada masa tu.....

"hailaa abang! nampaknya adik mcm kena praktis pggl atik tu kakak je!"perlahan je suara ilyaa. ilyaa yg dah lama dlm kereta perhatikan taufiq tu senyum je.

No comments:

Post a Comment