" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Sunday 23 December 2012

pelangi [1]

Aku berjalan bangga dibawah panas terik matahari yang berjaya membakar segala kalori yang ada dalam badan aku ni. Haihlaaahh. Nak mintak mama beli kereta? Kurun keberapa baru aku dapat. Tu pun kalau lepas kepala mama terhantuk kat dinding baru nak bagi. Aku pun tak faham dengan mama tu. Apa lah yang dia tak suka sangat dengan aku ni. Cun je pun anak dara dia sorang ni.  Dari aku umur lapan tahun aku tinggal dengan Babah dan Mak. Aku rasa dalam dunia ni, Babah dengan mak je yang sayang aku. Babah tu dulu bekas driver arwah papa. Mak pulak bekas pembantu rumah mama. Setahun lepas je papa meninggal sebab serangan jantung, mama kahwin dengan kawan papa. Sejak tu lah aku terbuang. Eh, sejak tu ke? Macam sejak aku lahir je mama macam tak suka aku. Tu yang senang-senang dia sedekah aku kat Mak tu. Alah, tak kisahlah. Mak pun sayang aku macam sayang anak-anak dia yang lain juga.

Kaki melangkah masuk ke dalam kawasan rumah. Ek? Ni bukan porsche makheluk tu ke? Bila masanya pulak lah makheluk ni balik. Yesss! Superman, spiderman, batman, cicakman, kluangman dan segala superhero aku kat dunia ni dah balik. Wahaaaaa!. 

"Cad!" Aku dah menjerit macam apa je bila nampak Acad yang tengah baring kat atas sofa tu sambil tangan kiri letak atas dahi. Acad yang tengah tidur ke hapa entah tu macam bergerak sikit. Terperanjat kut. Acad aku nampak tengah gosok-gosok mata dia. Dia bukak-bukak mata je nampak aku betul-betul depan dia dah sengih-sengih  duduk sambil pangku tangan kat sofa yang dia baring tu. 

"Woi!" Acad terduduk. Sambil usap-usap dada. Aku masih setia pandang dia sambil sengih.

"Kau kalau nak kiss aku pun janganlah time aku tidur. Kau syok sendiri nanti." okey! itu betul lah Acad tu. Sape je yang suka buat lawak cekodok basi  versi 18 tahun ke atas dengan aku kalau bukan si Acad ni?

"Hotak lu. Haha. Kalaupun bila aku kiss kau, kau akan tukar jadi Acad yang hensem pun, aku takkan sangguplah!" Aku dah gelak-gelak.

*****

"Weh. Masaklah. Aku laparlah. Opps!" Acad yang turun dari planet mana tiba-tiba buka pintu bilik aku, terus je  pusing arah tempat lain bila nampak aku. Aku dahlah baik punya aci pakai seluar pendek paras peha dengan baju tali spaghetti je ni. Yalah, senang nanti nak keluar aku sarung je tshirt lengan panjang gedabak aku tu dengan seluar tracksuit tak adalah aku mati kepanasan. Aku terus tarik selimut selubung. Cukup-cukup muka je aku keluarkan. 

"Err. Amende kau cakap tadi?" Waaa. Malunya! Yang dia tu aci main redah je satu-satunya bilik anak dara sunti dalam rumah ni apahalnya pulak?!

"Aku cakap, masaklah. Aku lapar." Dia terus blah. Waaaaaaaa!!! mak!! Separuh badan anak daramu ini telah dilihat oleh anak teruna orang, maakkkk!

Aku yang tengah masak ni rasa macam mati kutu pulak. Haihla. Payah betul la mcam ni. 

"Hai, sayang! " tiba-tiba suara makheluk yang memang aku taknak jumpa sekarang kat belakang aku. Memang selalu pun dia buat lawak versi tapai basi panggil aku sayang-sayang macam ni. Tapi kali ni rasa macam nak tercekik pulak. Aku raba tudung atas kepala. Okey. selamat ni.

"Weh. Kau masak apa ni?" Acad tanya. Dia buat gaya macam tak ada apa-apa jadi je.

"Nasi goreng. Aaa.. Err.. Kau nampak ke tadi? Err. tipulah tak nampalkkan. Jelas sangat ke kau namak?"

"Kau rasa?" dia main tarik tali dengan aku.

"Nak makan sudip ni ke?" aku dah hulur sudip depan muka dia. Dia dah gelak.

"Tipulah aku cakap aku tak nampak. Kau bukan kecik sangat pun" jawapan sarkastik!

"Acad!! Patutnya time-time macam ni kau kena selamatkan air muka aku. Kau kena cakap kau tak nampak." aku takpuas hati.

"Oookey! Aku-tak-nampak" dia buat gaya cakap sepatah patah. Karang ada jugak yang kena ketuk dengan  kuali ni kang.

"Alah. Satu badan kau, aku pernah tengoklah!" 

gulp. Bila masa?

"Waktu kau kecik-kecik aku yang mandikan kau waktu mak kat warung. Tak ada hal pun." Tanpa nada dia cakap.

"Spirogyra, kau Acad! Itu aku mumaiyiz pun belum!" 











1 comment: