" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Tuesday 27 December 2011

ini cerita mereka [17]

"danny. kau dengan atik tu macam mana?" takiff tanya danial yg tengah syok layan axn tu.

"macam mana apa?" danial buat2 tak faham. mata masih fokus lagi dekat tv.

"ye lah.. macam mana? kau jangan lambat2. karang melepas. dia tu sekarang dah lain. tak selekeh macam dulu tau!"

"dia kan dah ada orang lain." hambar je suara danial.

"ek? orng lain? siapa?" takiff kerut dahi. bila masa pulak atik tu ada syok dekat orang lain.

"ikram taufiq?" danial kalih pandang dekat takiff.

"bila masanya pulak diorang tu ada apa2?" takiff dah garu kepala.

"aku nampak tadi taufiq dengan dia. dekat office dia. dia mungkir janji, takiff. dia khianat aku."

"ya allah... oh! tu yg muka masing2 macam tapai basi ni? tadi aku yg suruh ilyaa mintak taufiq  hantar dia balik office sebab aku ada hal. kitorang risau dengan dia tu. sejak akhir2 ni dia dah tak macam org dah. macam mayat hidup kau tau? kitorang pun dah macam tak kenal dah atik tu sekarang ni. dia asyik tanya aku je bila kau nak balik. kau tau? selama lapan tahun ni, dah banyak yg datang merisik dia. tapi dia tolak mentah2. sebab tunggu kau."

danial dah tersentak. betul ke? oh. no! danny, kau dah buat silap besar, danny!

"betul ke?" danial tanya takiff.

"habes tu?? takkan aku nak tipu pulak!" 

"weh, macam mana ni? aku dah buat silap. aku kutuk dia macam2." danial dah tak senang duduk.

takiff terperanjat jugak. last2 dia jungkit bahu je. tak tau nak buat apa.

*****

atik terjaga dari tidur sebab dengar phone dia memekik mekik. di raba phone atas meja sebelah katil.  mata payah betul nak bukak.

"helo.." atik tak bukak mata lagi.

"hmm.. helo.. atik."

dengar je suara pemanggil tu terus mata atik terbukak luas. dari baring, dia terus duduk atas katil. pandang balik screen handphone, tgk nama pemanggil. hah! betullah.. dinno! pandang jam yg terlekat kat dinding. ek? 3 pagi??

"hmm.. hello,, atik. kau dah tidur ek? sorry laa kacau kau." danial ckp lagi.

"apa jenis soalan kau tanya ni? makhluk mana je yg tak reti nak tidur pukul 3 pagi ni?" atik buat gaya selamba. padahal tengah control rasa gabraa tu.

"kau masih macam dulu lagi.." terdengar suara danial yg dah ketawa dekat talian..

 "ye ke? aku macam dulu lagi?" sinis je suara atik..

danial diam. dia tau dia salah.

"atik.. aku sorry sangat.. aku dah salah..cakap kau macam tu."

atik bangun dari katil. pergi balkoni..

"takdelah, mana ada kau salah. aku yg salah. aku kan khianat kau. aku hipokrit. aku perempuan jahat." atik cakap lagi.

danial mengeluh..

"atik, aku sorry! sumpah aku tak sengaja."

"kau tau tak. waktu kau ckp macam tu tadi, hati aku rasa macam nak pecah. kau tuduh aku macam2 padahal aku tak tau apa salah aku. kau cakap, sikit pun kau tak tapis dulu mulut longkang kau tu.."

danial mengeluh lagi.

"aku tau aku salah sangat dengan kau. aku rasa cemburu sangat bila nampak kau dengan taufiq petang tadi dekat office kau. aku ingat kau ada apa2 dengan dia." perlahan je suara danial.

"apasal kau nak jeles pulak? kau bukan ada apa2 dengan aku."

"kau jangan lah ckp macm tu. aku sayang sangat dekat kau. macam nak separuh mati tau aku dekat london rindu kat kau."

"apasal tak mati je terus? lagi elok!"

hush! pedih..pedih! sumpah pedih, danny!

danial yg dekat taman mini tu pandang arah bilik atik dari bawah. tapi dia terperanjat sangat bila nampak atik yg tgh sandar dekat palang balkoni tu. dia terpaku bila tengok rambut atik yg dilepaskan tu. dah panjang. dah lepas paras bahu. tak pendek macam dulu! betul cakap takiff, sekarang atik dah tak macam dulu.

"rambut kau.. lawa!" danial tak tau kenapa tu yg keluar dari mulut dia. terus dia gigit bawah bibir sebab dah terlepas ckp.

"hah?" atik dah rasa pelik. terus dia kalih badan hadap luar. terperanjat gila bila nampak danial dekt bawah.

terus dia masuk balik dlm bilik. tutp sliding door! terperanjat!

"apa main ngendap2 nih??!!"  atik dah separuh menjerit.

"errmm.. tak. tadi aku..."

pap!

atik matikan telefon. taknak dengar suara danial dah. danial yg tak sempat nak ckp apa2 tu, terdiam.

*****

"serius kau cakap dia macam tu?" ilyaa rasa macam nak tercekik dengar danial cerita.

danial angguk perlahan. ilyaa dah tersandar dekat bangku. dia pandang takiff dekat sebelah. takiff jungkit bahu.

"apa aku nak buat ni ilyaa?" danial bersuara balik bila tengok ilyaa senyap.

"aku tak tau lah danny." ilyaa mengeluh.

ilyaa kalih pandang takiff yg memang senyap tak bersuara dr tadi.

"woi!!" ilyaa libas takiff yg tengah sedap sumbat big mac dalam mulut guna buku menu McD atas meja tu. heh!

"kau apahal? main libas2 pulak? sakitlah! atik dah jadi perempuan, kau pulak nak tukar jd jantan? aku report dekat zahid karang, dia lari baru kau tau!" takiff usap2 lengan yg perit kena libas dengan ilyaa tadi.

"apa report2? nak kena smack down dengan aku? kau tu hah! kawan tgh ada masaalah, kau sedap2 layan perut kau tu"

heh! sorry laa. tak sengaja! takiff sengih je..

"kau dah minta maaf kat dia ke belum? dah explain dekat dia dah?" takiff tanya.

"dah.." danial jawab. dia sedut milo dalam gelas tu. heh! apasal milo ni rasa macam pasir je ek?

"so? apa reaksi dia?" ilyaa gaya exited je!

"kau takkan tak kenal besfren kau tu? kena sembur balik lah aku!"

"bhahahahhabahahahaha!!!!"

danial pandang macam tak percaya je tengok takiff dengan ilyaa tgh ketawakan dia.

danial campak tisu tangan kat diorang.

"yg korang gelakkan aku gaya bahagia sangat ni apasal?" danial tak puas hati.

"takdelah. aku macam dapat agak je apa yg atik sembur dekat kau.." takiff jawab. dah tak larat nak gelak.

":weh, seriuslah. tolong aku." danial mcm nak merayu dah.

"apa susah? kau lepaskan je lah atik tu. let her go. abang aku pun masih mengharap dia lagi tau."  ilyaa dah angkat2 kening.

"kau janganlah ckp macam tu. boleh gila aku tau kalau atik dengan org lain. aku betul sanyang gila dekat dia tu"

"wawawaaa.. soo shweeet.." ilyaa dengan takiff buat gaya terharu.

"seriuslah, takiff, ilyaa. aku betul2 buntu ni."

"hahaha.. yelah. aku nak fikir la ni." takiff jawab.

"hah!" tiba2 takiff petik jari. danial dengan ilyaa muka dah bercahaya pandang takiff.

"alaaaa.. tak boleh..tak boleh.. bahaya ni.. silap hari bulan, kita yg masuk kubur.." takiff geleng2 kepala.

danial dengan ilyaa dah sandar balik. masing2 mengeluh..

"haaahhhh!" takiff buat gaya macam tadi lagi..

danial dengan ilyaa pandang takiff.

"huh.. tak boleh jugak laaa.." takiff geleng2 kepala lagi..

danial time tu rasa macam nak sepak2 je takiff..

"haahhh!! ok2.. kali ni aku rasa boleh!!" takiff dah berdiri. gaya semangat gila.

ilyaa dengan danial ikut berdiri sekali.. diorang bisik2..

"hah..kita buat macam ni.. blaa..blaa..blaa..lepas tu,, blaaa..blaaa..blaa.. macam tu,, blaa..blaa.."

"ok?" danial tanya diorang.

"bolehke macam tu?" danial dah garu2 kening.

"boleh je..." ilyaa jawab.

1 comment:

  1. Best la<3..so sweet~pandai adik buat~good job<3
    hhah..:) sedap nama-nama diaorg..mumtaz..!!

    ReplyDelete