" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Saturday 29 December 2012

pelangi [8]


Y!M dengan Acad. Mengadu dekat dia pasal petang tadi.Mak ajak pergi rumah mama. Mak kata rasa tak sedap pulak sebab dah lama sangat tak bawak aku pergi jumpa mama. Puas aku reka segala alasan. Mak berkeras jugak. Alah. Lagipun bukan mama nak sangat jumpa aku pun. Jeling sebelah mata pun taknak. Aku je yang terhegeh-hegeh rindukan mama.  Last kitorang jumpa time raya puasa tiga tahun lepas. Itu pun sebab nak minta restu, nak sebab nak Spm lepas tu. Mama tak pandang aku langsung bila aku salam dia. Aku nak cium tangan dia, cepat-cepat dia tarik. Hati anak mana yang tak sentap weihh?! Teringat kejadian petang tadi.

"Buat apa akak datang sini?" Mama tanya mak. Aku dekat sebelah mak hangin je dengar. 

"Akak rasa tak sedap pulak. Dah lama tak bawak Ain datang jumpa Maria." 

"Tak payah lah susah-susah. Akak baliklah." mama cakap tak pandang aku langsung. Apalah yang dia benci sangat dengan aku ni? Si Hani anak tiri mama tu, punyalah ditatang bagai minyak yang penuh. Itu yang berlemak tu! Banyak sangat minyak dia telan. Manja sangat! Mengada-ngada pulak tu.

"Mak. Jom je lah balik. Panas pulak dekat sini. Matahari tegak atas kepala." Aku menyampuk. Buat apalah kita nak menggedik lagi dekat sini mak. Mama tu, jemput masuk rumah pun tidak. Aku tengok mama jeling dekat aku. Heh? Ingat aku heran ke? Aku ni dah biasa sangat lah dengan jeling-jeling dia tu. Waktu kecik-kecik lagi aku dah biasa kena sepak terajang dengan dia. Dah kebal dah. 

Aku terus bawak mak blah dari situ.

gadis_eye : sungguhlah magis kisah hidup aku ni kan?

jejaka_kacak : sabarlah weh. Nak buat macam mana lagi kan? Aku pun tak faham dengan mama kau tu. Si Hani tu, anak tiri dia, sayang bersungguh. Yang kau ni sah-sah anak kandung dia layan macam sampah. Apa problem mama kau tu ya?

gadis_eye : aku hodoh kut.

jejaka_kacak : haahlah. Ye kut pasal tu~

gadis eye : Acaaaaaddddd!!!! aku terajang kau kang!

jejaka_kacak : kahkahkah!! Oklah weh. Aku nak study ni. Esok aku last paper untk final exam ni. Kau doakan aku ye. Nanti aku dpt kerja bagus2, nak bagi makan kau jugak. Kau tu kalau makan bukan reti sikit. Anak-anak kita lagi nanti... ^ ^

gadis_eye : Hahah kau! banyaklah! awek2 kau mana kau nak campak hah? kau nak aku kena seligi dengan diorang ke hapa? hahah!

jejaka_kacak : hahaha. Awek2 aku tu buat spare. Nanti kalau kau buat hal, senang. Aku pick mana2  jadi nombo 2. hahah!

gadis_eye : kau memang!

*****

"Hai Ain!" pemilik mercedes benz menurunkan tingkap keretanya.

"Oh. Hai. buat apa kat sini?" Aku yang tengah pegang buku kecilkan mata pandang Zarith. Matahari, silau!

"Beli cekodok." dia jawab.

Errr? Dekat bustop ni ada jual cekodok?

"haha. Tak adalah. On the way dari office. Tunggu bas ke?"

"Eh, tak! tunggu kereta api" okey! kita seri. 1-1.

"Oh! tunggu tunggu kereta api. Kereta api tak lalu sini. Meh saya hantar awak balik."

Dalam kereta...

Kemaja dah tak tight in. Yalah, dah petang dah. Lengan kemeja dah dilipat sampai siku. Mesti dah rasa belengas. Tie dah direnggangkan. Mesti rimas dah. Pandangan terus naik ke wajah dia. Nampak ada senyuman kecil.

"Tak payah lah nak tenung saya atas bawah macam tu sekali." dia tiba-tiba bersuara.

"haishh. Tak adalah." aku cover. alamak. malu. malu. kantoi perhati anak teruna orang.

"pandanglah lagi. lama-lama pun tak apa. "

alamak haih. menyampak pulak aku.

"pakcik, awak kerja apa sebenarnya ya?" aku tanya.

"kerja biasa-biasa je. Yang penting halal" dia jawab. mata difokuskan atas jalan raya. pemandu berhemah katakan.

"yalah itu.." aku jawab.

"kenapa?" dia pandang aku sekilas. lepas tu pandang jalan balik.

"Gila hape kerja biasa-biasa pun rumah dah rupa istana! Kereta tahap wallaaaa pulak tu. Ada jawatan kosong tak? rekomen lah Ain dekat bos awak. "

"Tak payah susah-susah. Meh jadi bini saya. Bukan kereta tahap wallaaa lagi. Kereta tahap wallaawei pun saya belikan nanti untuk awak, my dear."

errrr. apa tuh? apa menatangnya yang dia baru sebut tadi tu? dear? Alamak! jantung dah macam masuk marathon.

"Apasal senyap tiba-tiba?" dia tegur. mesti aku tiba-tiba macam pelik.

"eh. err. tak. sakit perut. haaah.. sakit perut." chill lah Ain. Macam tak biasa dengan Acad. Masalahnya ini bukan Acad! Hati-Otak dah bergaduh sesama sendiri.

"Hah! Hah! ini apahal tiba-tiba gelabah? ada buat salah? ada rosakkan apa-apa dalam kereta ni?"

"Eh, tak! Saya gelabah, ermm sebab terbuang angin tadi. Tak ada bau kan? Tapi babah saya kata bau kentut tu ubat." aku tarik sengih.  Ah, lantak! tak boleh fikir apa dah sekarang ni.

Zarith tahan ketawa. Haha. Apa punya selekeh lah alasan budak ni pakai? Macam aku taktau apa pasal dia gelabah. Dan, Zarith! Apa kau cakap tadi? Dear? Tak pernah-pernah nak panggil anak dara orang dear ke, sayang ke, apa ke selama ni. Gila apa kau tiba-tiba ni?! Janganlah nak kata.... Oh!






No comments:

Post a Comment