" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Sunday 23 December 2012

pelangi [4]

"ok. apa-apalah. So, encik Zul ada cakap dah pasal kita?"

err. kita?

"semalam saya dah bincang dengan babah awak. dia kata dia nak tanya awak dulu. jadi awak dah buat keputusan dah? Saya dah call dah family saya yang dekat Perak tu suruh diorang semua datang esok malam." encik mafia tu sambung lagi. satu satu perkataan dia masuk dalam telinga aku.

err. bincang dengan babah?!

family nak datang rumah?!

esok malam?!!

gulpp! apakah?


"Eh. Encik Haikal sampai dah?" tiba-tiba dengar suara babah. hah! otak aku macam tak boleh nak cerna dah ni. Family amende nya ni?

"hah. Ain. Babah lupa nak cakap. Encik Haikal ni hah. Haritu dia ada datang jumpa Babah. Dia ada tanya pasal.."

"Babah!"  aku memotong apa Babah nak cakap.

"Kenapa dengan Babah ni? Babah dah tak nak jaga Ain lagi ke? Kenapa Babah sanggup buat Ain macam ni?" Aku rasa macam dah sebak. Ni apahal nak main pass pass aku ni dekat si mafia tu. 

Babah macam blur.

"erk? Babah buat apa kat Ain?"

"Alah. Babah jangan nak buat-buat tak taulah. Babah nak suruh Ain kahwin dengan mafia ni kan?" 

Encik mafia tadi dah konfius.

"Mafia mana pulak ni?" Babah tersangatlah konfius.

"Manusia ni lah. Zarib ke hape bende ntah nama dia. Nama pun buat tergeliat orang nak sebut." 

Babah dengan encik mafia tadi dah ketawa. 

"Siapa yang kata Babah nak kahwinkan Ain dengan Encik Haikal ni?"

Aku tersentak. Eh, aahlah! siapa kata?

"Habistu yang Babah macam buat konspirasi gelap nak jual anak dengan dia tu kenapa?" aku tak puas hati lagi. Malu sebenarnya.

"Alah. Kalau Babah jual pun macam lah Encik HAikal ni nak beli." Babah main-main loyar dengan aku.

Weng betullah aku pagi-pagi ni. Kan dah free-free je tayang drama.

"Encik Haikal ni nak buat makan-makan dengan family dia. Itu yang nak tempah dekat kita. Dia kata nak masak makanan kampung, jadi Babah rekomen lah Ain. Ain kan terer bab Masakan kampung. Kan?" 

Ler. Cakaplah. Buat saspen aku je. 

"Oh! HaHaHa. Iya. Haah. Betul lah tu." Aku cover malu. Waaa! Sumpah malu tujuh keturunan aku ni!

"Ain pergi lah bincang dengan Encik Haikal ni. Tanya macam mana dia nak."  arah Babah.

"Okey boss!" 

*****

"Oookey. Jadi Encik.. hmm. apa nama encik tadi?" aku tanya balik nama dia lepas encik mafia ni cerita dari A sampailah Z. Lepas tu ulang balik dari A stop dekat H kejap, lepas tu sambung terus habis kat Z semula. Baru lah aku faham apa yang dia nak. Blur jugak aku ni tadi.

"Mafia sounds good jugak." kang ada yang makan penyepak unggul aku ni kang. Main perli-perli pulak. Encik Mafia bagi aku business card dia. Mungkin sebab lepas dia penat gelakkan sampai tertonggeng-tonggeng dalam hati tadi. Hamboih. Zarith Haikal! Heh, nama nak nama novel je.
Haila. Cuba bayangkan kut laa nanti zaman masa dia dah ada cicit ke kan. Kawan cicit dia tanya kat cicit dia. "Apa nama onyang awak ye?" dan dengan bangga dan rasa riaknya cicit dia jawab, "nama onyang saya Zarith Haikal. Eja kasi betul sikit, ye. Z-A-R-I-T-H Haikal". Muahahahah! tak ke si kawan cicit dia tu rasa tak relevannya nama onyang sebegitu upgrade walhal nama onyang dia Putih bin Hitam je. Okeh Ain. Kau dah melalut sampai cucu cicit dia tu apahal pulaknya?

"Okey Encik Zarith." aku baca nama dia dekat business card dia tu.

"Petang ni saya akan start beli bahah-bahan nak masak. Jadi, esok pagi-pagi lagi saya dan tentera-tentera saya yang lain akan terpacak betul-betul depan rumah encik." 

*****

"Acad! petang karang teman aku lah." aku dah tahap merayu segala dah dengan si Acad ni.

"Ah. Malas aku lah. Kau pergilah" Acad tarik bantal tutup muka. Stress kut aku kacau tidur dia.

"Acad. plisss! Kau lah superhero aku dalam dunia ni" Aku tak putus asa lagi. 

"Kau pergi ajalah sorang-sorang. Bukan tak biasa pun." Acad jawab malas. 

"Kau gila ke aku nak angkut barang-barang dari pasar macam tu je naik LRT? Kau nak aku kena sepak dengan tokei LRT tu sebab air ikan menjejeh dalam LRT dia? Acad. jomlah!" Aku tarik selimut dia. Gila betul tidur sampai matahari terpacak pakai selimut lagi. Tau lah cuti sem, tapi tak payahlah semua benda kau nak cuti pulak. 

"Woi. Kau ni gila apa tidur tak pakai baju? Dahlah pakai aci boxer aja semata! Tak menghormati hak asasi sejagat betul!" 

"Kau lah gila apa redah masuk bilik aku?" Acad bangun dari katil sambil mengeliat chum menguap. Tak senonoh sungguhlah anak teruna sorang ni. Dahlah free-free je tayang badan kat aku. Macam aku hingin sangat nak masuk bilik dia ni kalau bukan sebab nak mintak teman beli barang sama. Bukan teman sebenarnya. Lebih tepat tolong aku ngangkut barang-barang.

Acad datang dekat arah aku. 

"Kau apahal datang-datang dekat pulak? Aku debik kau sekali karang. Dahlah pakaian nak serupa dengan orang minyak dah!" aku sound dia sikit. Cuak jugak sebenarnya walaupun dari aku baby dia yang jaga aku. Haha. 

Acad datang makin dekat. Betul-betul depan aku. Tangan kanan kiri  dia pegang penyangkut belakang aku. Aku dah tersepit nih! Tiba-tiba tangan kiri dia tunjuk tuala dia kat aku. Seh, nak ambik tuala ke? HaHaHa.

"Yang kau ni nak pindah bilik aku terus ke hape?"  Acad yang dah bertuala di pinggang tu pandang aku yang macam batu tak bergerak dari tadi. 

"Gila apa kau?" 

Acad dah gelak. "Aku nak mandi ni. Kau keluarlah. Nanti Babah balik, terus dia suruh aku kahwin dengan kau baru kau tau. Aku on je. senang tak payah nak carik lagi. Ke kau nak mandi sekali dengan aku? Meh lah sini kalau macam tu." 

"Ngeng lah kau Cad! Tak hendak aku!! Eeeee!!" Aku terus keluar dari bilik Acad.

"Alaah sayang! Marilah mandi dengan abang, meh!" terdengar suara Achad dari dalam bilik dia. Hahaha. Apalah Acad ni. Kalau gurau takmo lah gurau-gurau benda tontonan umum. Nak jugak gurau benda 18 tahun ke atas tu dengan aku.




























No comments:

Post a Comment