" live hell, live well,
you choose! "

~credits to Hlovate..

Tuesday 6 December 2011

ini cerita mereka [3]

deringan lagu breath dari kumpulan beast berkumandang dari handphone jenama samsung galaxy ilyaa. ilyaa capai phone dkt sebelah. majalah kat tgn dtutup. tgk sape si pemanggil. terus ilyaa lepas nafas.  dia ni kalau tak de hal, jgn harap lah reti2 nak call aku.

"helo, atik sayang. hmm ye, aku kat rumah ni. kenapa? what??dtg rumah kau? takde sapa nak masak? hmm yalah. nt aku tye papa dulu. yelah2. aku dtg. banyak lah kau  punya dah nak mati kelaparan bagai. ok. bye. assalamualaikum."

********
pintu banglo dato' ameer diketuk.  takiff atik dah berlari nak bukak pintu.. waaaaaa.. makanan datang.. makanan datang.. bukak pintu je, muka ilyaa dah terjengul. takiff atik dah lebar senyum.. senyum diorang terus mati tgk dkt sebelah ilyaa ada 1 beg bagasi. berkerut kerut kening masing2..

"kau ni apahal dengan bagasi bagai ni. 2 hari je pun. bukan 2 minggu. kau  lari rumah terus ke hape?" atik soal dgn kening yg diangkat angkat. 

"haish. dah2 lah buat muka curious korang tu. dlm beg ni ada baju, majalah aku, barang make up aku, dan yg seangkatan dgnnnye. dan ini pulak nasi ayam untuk korang" ilyaa hulur 1 bungkusan plastik dkt takiff atik.

"haha. kalau mcm ni kau nak bawak dua tiga lagi bagasi pun aku tak kesah. nak pindh sini terus pun aku kasi," takiff dah sengih2.

dorang terus duduk dkt ruang tamu. lps baca bismillah terus masing2 serbu nasi ayam dlm polistrin tu. heh! bismillah je  suda laa. kira  asal cukup syarat laa.. nak baca doa makan terasa panjang pulak tgh2 kebulur ni. ilyaa geleng je tgk takiff atik yg dah mcm warga pedalaman afrika . lawak lah diorang ni.

tgh sedap2 takiff atik makan,, eh melantak,,eh..hmm,, errr.. sebenarnya tak tau nak klasifikasikan cm mane.. loceng rumh berbunyi. takiff atik pandang ilyaa . buat muka kesian..

"yelah2!" macam lh tak tau  korang suruh aku yg bukak pintu. geram aku dgn 2 ekor beruk ni.

"assalamualaikum,"

wahhh!! hensem nye! mcm taecyeon 2pm tu lah! 2pm dtg malaysia ke?? 

"hello!" mamat depan dia dah lambai2 tgn dkt muka ilyaa.. hish ilyaa ni tutp lah sikit mulut tu. buat malu je!

"eh, hmm. ya. awak nak cari siapa?" ilyaa dah cover malu.

"oh. saya cari takiff aiman dato' ameer. ni betul rumah dia kan?"

"aah. betul lah tu! dia ada kat dalam. masuklah."

masa tu dekat ruang tamu.....

"weh, takiff! bak lah balik ayam aku! kau ni kan mmg tak penah nak tgk aku bahagia."

"ah! kau dah taknak kan? kau letak kat tepi2 tu gaya mcm tak habis je. aku tlg lah habiskan.."

"woi beruk! bak lah!! aku saja letak situ. aku nak ratah lps habis nasi ni! kau ni kan pemusnah keamanan  betul! perosak hak asasi kaum sejagat!!"

lalala.. takiff buat dunno je!

atik start susun strategi. dia masukkan nasi banyak2 dalam mulut. nnt buat2 tersedak dkt muka takiff.. hohoho. mmg agak kejam. tp dgn beruk sekor ni, cara mcm ni je nak berkesan kalau nak kasi ajar. otak dia tak lutt kalau guna cara lembut2 ni.

takiff dah pelik tgk atik senyap. takiff dah start tak sedap hati bila pandang atik yg tgh sumbat nasi dalam mulut walaupon nasi dah penoh. kenapa atik tak kunyah2 nasi tu??  korang sume ade tak rase yg aku mcm  kene ambil lgkah berjaga jaga sekarang ni? pempuan ni bukan boleh percaya!

"takiff!! lama tak jumpa kau! how are you?" danial  tiba2 muncul dkt ruang tamu tu.

eak suara sapa pulak tu? takkan ilyaa kot! sejak bila suara ilyaa garau mcm jantan pulak ni? takiff atik kalih pandang kat blakang.

phuhhhhhh!

tersembur nasi yg 'dikumpul' dlm mulut atik td dkt muka si empunya suara.

danial pndg atik mcm nak telan! eh, kejap kejap... takkanlah dia ni.........

atik tak kelip2 mata tgk muka manusia dpn dia yg da penoh dgn 'hasil' atik. ngeh! eh, mamat ni yg dgn minah gedik smlam tu kan......

"atikah.. nnt jgn lupa pesan dekat takiff yg saudara kami yg duduk di oversea tu nak dtg rumah. rasanya dia akn tggl di rumah ni kot. ayah ameer dgn ibu mah tak ada di rumah 2 hari.............."

 tiba tiba macam terngiang ngiang balik rasanye pesanan ayah ameer td. oh my god! takkan lah dia ni ......


"oppp!!opp!! korang berdua ni apasal? aku rasa mcm kena pause pulak" takiff pelik tgk danial atik.

danial atik dah kembali ke alam reality.

"takiff,, siapa ni. kau taknak kenalkan dkt aku ke?" ilyaa dah start dah...

"oh ye! danial.. yg ni ilyaa. ilyaa tasya . yg kecil molek tu.. rendang je.... yg dpn kau tu. tu  nama dia atikah maisara" 

atik dah kasi pandangan 'KAU-APAHAL?!' dekat takiff. hehe. takiff tarik sengih je!

"mana uncle ngan aunty? tak ikut ke?"

"mama ngan papa tak ikut blk malaysia. papa ta boleh tgglkan company kat sana. kau tak tau ke aku blk sini terus. sekolah pun dkt sini. uncle ameer dah uruskan hal persekolahan aku. uncle kate aku sekolah sama  dgn kau. aku tggl pun dkt sini sementara tunggu papa dan mama balik malaysia. tak tau lah bila diorang nak balik"

"wah. seronok lah aku lps ni!"

atik mcm dah tak boleh brnafas. dia budak sekolah lagi?? gaya tak mcm budak sekolah pun semalam! dan yg plg aku tak boleh terima...  dia sekolah sama dgn takiff?? maksudnye sama sekolah jugak lah dgn aku??  dan apa dia kata tadi?? dia akn tggl sini?? sebumbung dengan aku lah kan kiranya?? logik tak anda semua?? logic tak?? logic taaaakkkkk????!!!!! oh no!!aku rasa macam masuk fear factor je sekarang ni!!








No comments:

Post a Comment